Vissza a főoldalra
 
     
Kik vagyunk?ProgramunkCsatlakozz!AktualitásokMagazinKapcsolat
Történelem
Művészet
Sport
Recepttár
Elbeszélések
Mesék
Versek
Kisfilmek
 
 
Mission impossible - Vespa
2010.11.25. A A A
Groó Diána a majdnem lehetetlent kísérti kamasz road-movie-jában: hamisság nélkül mesélni el egy történetet egy roma srácról, Magyarországon, ma.

Groó Diána bátor fiatal rendezőnő. Utazásos kalandmozit forgatott egy roma kiskamaszról, aki életében először felkerekedik, hogy alföldi szülőhelyéről a fővárosba utazzon. Megkeresni az apját, akiről az anyja sem szívesen beszél neki, és akiről csak egy munkaruhás-védősisakos fotót őriznek a Máriát ábrázoló giccses szentkép hátoldalán. A sztori önmagában persze nem nagy ügy, mondhatjuk. Hogy mindezt 2009 kölcsönös indulatoktól és előítéletektől terhes Magyarországán tette-teszi, ahol éppen hétköznapi roma gyerekek, nők és férfiak esnek sorozatgyilkosság áldozatául, az már nagyobb tétre megy. Az meg, hogy mindezt a hamisság és a közhelyesség elkerülésének szándékával próbálja meg, miközben kifejező és érthető filmnyelvet keres - az meg már-már a merészség kategóriájába sorolható.



Nem nagy ügy

A 12 éves, hatodikos Lali sorsa szinte semmiben nem különbözik a vidéki Magyarországon felnövő kamaszokétól, akiknek szülei nem élnek együtt. Jobb híján tisztesnek mondható szegénység. A napról napra élés elkeserítő és reményt keltő pillanatainak hullámzása. Apró örömök a haverokkal való kártyázás és kocabagózás, a fürdőzések és baráti évődések kurta pillanataiban. Helytállás a minőség romjait egészen groteszk keménységgel közvetítő iskolában.

Lali akár elégedett is lehetne. Szerető, megértő anyja van (a Nyakó Julitól megszokott letisztult alakítás). Aki a fiú érzékenységét a lehetőség szerint minél teljesebben tiszteletben tartva terelgeti és vigyázza őt. Igyekvő és jóindulatú pótapa-jelölt. Ragaszkodó és odaadó barát. Laliban mégis egyre erősebben dolgozik az apa hiánya. És egy váratlanul előállt kártyanyeremény okot is ad az útnak induláshoz.

Egy ideig easy rider…

Lali az ezer kereskedelmi akciók egyikéből származó csokoládét nyer kártyán. A benne lapuló győztes utalvány egy Vespa robogót ígér. A motort Budapesten kellene átvenni. A fiúban a vonzó tárgy összekapcsolódik az apával való találkozás ígéretével. Lali elszökik otthonról és útnak indul. Először tűzpiros motorvonattal, majd autóstoppal.

A nagyvárossal, a világgal való találkozás egyrészt ijesztő és idegen, furcsa és érthetetlen helyzetekkel teli. Teli unott és rutinból keménykedő biztonsági őrökkel, simlis és pitiáner vállalkozócskákkal, korán eltorzult lelkű pesti kortársakkal, a könnyebb ellenállás irányába intézkedő rendőrökkel, arctalan és közömbös városiakkal.

Ám saját fantáziájának, még éppen meg nem rontott hitének eredményeként vele a reménykedés, hogy a városdzsungelben valahol meglesz az apja is. Vagy egy toronydarun (a film egyik legjobb jelenete) vagy a metróalagútban. És az utazás, a kaland hozza el Lali számára az Amerikába vágyó, különleges zenei produkcióból élő vándorzenész Sanyi (Balogh Rudolf) barátságát is.

... aztán hard

Bár Lali és Sanyi megszerzik és több rázós körön keresztül megőrzik a tűzpiros robogót, a kaland végül komor fordulatokat vesz. Előbb a férfi ijed meg a Lali képében váratlanul jött felelősségtől (a Vespa számomra legerősebb részlete). Majd a motort makacsul őrző fiút teszi kemény próbára az éjszakai országút és benne életre kelő ösztönlények feltűnése.

A film a játékidő nagyobbik részében eredményesen egyensúlyozik a peremléten élők sorsát megörökítő alkotások kemény dokumentarizmusa és a giccsbe hajló közhelyesség kettős csapdái között. A rendezőnőnek és Kardos Sándor operatőrnek sokszor sikerül egyfajta meseszerűen megemelt, mágikus-varászos realista hangvételt találnia. Telitalálat és szinte hibátlan a februári filmszemlén színészi különdíjjal jutalmazott, amatőr Tóth Sándor alakítása.

Ígéretek

A film mégsem lesz képes nagyhatású, a kincskeresés és az utazásos kalandmozi zsánerelemeit felhasználó közönség-kedvenccé válni. Érzésem szerint ennek fő oka a remek karakterek és a legtöbb jelenet kibontatlansága, kurta-furcsa vázlatossága. És néhány feleslegesen direkt vagy művészieskedő megoldás (pl. a távcsöves puska célkeresztjében motorját toló Lali képe már bulvárosan túlzó, didaktikus motívum).

Hogy milyen országban élünk, arra vonatkozóan tessék megnézni a filmet, majd elolvasni hozzá a fentebb becsatolt előzetes YouTube-oldalán található, gyűlölettől fröcsögő kommentárokat! Tanulságos lesz...

Forrás: nyugat.hu
További cikkek
Cigány Színház
EU-elnökség - Magyar roma festőnők tárlata az UNESCO párizsi székházában
20 éve a cigánytánc bűvöletében
Az elmúlt negyven év roma festészete
Mission impossible - Vespa
Összes cikk megtekintése
 
   
 
Figyelmébe ajánljuk
Makai István köszöntője
Caramel: Együtt
II. Roma-magyar véradó nap
Roma-magyar közös ebéd
Egy közös asztal mellett elfogyasztott ebédre és egy jóízű beszélgetésre szeretnénk meghívni Önt. Egy asztalnál ülve könnyebben megérthetjük és megismerhetjük egymást…
Hm... Ez érdekel!
A közoktatásról
Úgy véljük, a romákat érintő súlyos előítéletek és a hazai cigányságot sújtó hátrányok csökkentéséhez, megszüntetéséhez az oktatás és képzés jelenti az egyik legfontosabb esélyteremtési, esélykiegyenlítési lehetőséget…
Hm... Ez érdekel!
 
             
Webmesterünk a közös jövő!
Címünk: 1073 Budapest, Barcsay u. 11. Tel.: (06-1) 789-0517 Fax: (06-1) 789-0518
E-mail címünk: info@rptinfo.hu
 
English